-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)
-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:32270 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:12


علت آفرينش شيطان باتوجه به اينكه او ازجنيان بود درميان آن همه فرشته ديگر ازهمان ابتدا چه بود يابه عبارتي ديگر چراگفته شده شيطان ازجنيان است ؟

آفرينش داراي گستره ودامنه وسيعي مي باشد كه بسياري از آفريده ها و پديدهها براي بشر ناشناخته مانده است؛ ازميان پديده هاي هستي گروهي انساناندبا ويژگي خاص خودوگروهي نيز جنيّانمي باشند كه يكي ازويژگي آنان نامرئي بودن براي انسان است ويكي ازمعروفترين جنيّان، شيطان وياهمان ابليس است كه سالهاي متمادي درميان ملائك وفرشتگان داراي عبادتهاي بسيار گسترده ووسيعي بود، گرچه ماهيتاً بافرشتگان ناهمگون بود ولي درآزمون الهي كه قانوني ثابت واستثناء ناپذير است عصيان و نافرماني نمود وازدرگاه الهي طرد گرديد بنابراين:

1 ـ آفرينش فيض الهي استالهيت وشيطان هم ازپديده ها وآفريده هاي الهي.

2 ـ ماهيت شيطان ازگروه جنيان است ونامرئي ـ وكان من الجن (1)

3 ـ حضورش در جمع ملائك بخاطر عبادت وخدمات مختلف بوده است.

4 ـ گرچه ازملائك نبوده ولي خطاب خداوند مبني برضرورت سجده برآدم شامل اوهم مي گردد به دليل قانون تغليب (درخطاب ويادكردن ازگروهي توجه به غالب واكثريت داشتن ).

استاد مصباح دراين باره فرموده اند:

درپاسخ به اين پرسش ،بين مفسران بحث هاي زيادي شده است دراين زمينه كه آيا ابليس فرشته بوده است ياجن؟

شايد بهترين پاسخ ، صورت جمع بين هردوباشد بااين توضيح كه ا بليس به جهت بسياري عبادت، درزمرة فرشتگان

ـــــــــــــــــــــ

1) كهف / 50















به حساب مي آمد وملائكه خيال مي كردند كه او ازخود ايشان است وخطاب هم كه شد، گويي ابليس، به همين دليل ، مشمول اين خطاب بود وخودش هم مي دانست كه مشمول اين خطاب هست.

ـ ياممكن است بگوييم جون اكثر قريب به اتفاق مخاطبان خداوند درامر به سجده ملك بودند؛ اينك درقرآن درمقام حكايت ونقل ازآن خطاب مي فرمايد به ملائكه گفتم سجده كنيد ، همه كردند جزابليس ، واين نحوه ي بيان، نادر هم نيست.

باري ، به نظر ما ، همين صورت جمع بين هردوـ كه هم ابليس حقيقةً ازجن بوده وهم به خاطر كثرت عبادت درزمره ي ملائكه محسوب مي شده است ـ شايد بهترين وجه، باشد؛

بويژه كه بعيد است بتوانيم ابليس راازنظر ماهيت خلقت نيز جزء فرشتگان بحساب آوريم زيرا درهيچ جاي قرآن نيامده است كه ملائكه ازآتش خلق شده اند ونيز تصريح شده است كه ابليس عصيان كرد وحال آنكه فرشتكان عصيان نمي كنند. (2)



ــــــــــــــــــــــ

1ـ معارف قرآن، ج 1ـ 3، ص 299

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.